6 tips bila join Flea Market

Memandangkan kita memang suka sangat buat booth, here are some of our important findings for those who want to start joining a Flea Market. Based on our experiences, here's our 6 tips!

1. Venue Main Peranan

 

To have followers is great, tapi followers kita dan followers organizer tak menjanjikan apa-apa. Tak semestinya organizer ada followers yang sikit, tak ramai akan datang & tak semestinya kita ada beribu followers, setiap batang hidung akan datang ke booth kita. 

Tak kisahlah siapa yang organize, kalau tempat tu memang hot, inshaAllah crowd tetap akan ada. Bila kita join a flea dekat hall Suntec City, crowd tak ramai, yang datang ke booth semua cuma followers kita. Tapi bila kita join flea at Baghdad Street, ramai muka muka yang baru sebab tempat tu memang area orang jalan jalan, makan makan & tempat belajar.

Jadi tempat main peranan. Cari la tempat yang convenient, yang ramai akan ke situ & memang ada a confirmed crowd.

2. Gosok Baju / Tudung

 

Kita memang pantang kalau baju dekat kedai tak gosok. Terasa sakit mata, hampir hampir nak kene myopia. Hahaha.

It's important to have our products looking neat jadi orang yang tengok pun sedap mata memandang. Walau baju kita obit macam mana pun, kalau digosok, tetap nampak cantik. Kalau baju kita cantik gila pun tapi tak digosok, akan nampak murah & orang pun tak tertarik nak tengok baju baju kita.

3. Display Harga

 

Dulu kita takut nak display harga tapi kita dah belajar 3 perkara : 

1) Kadang-kadang orang malu nak tanya.

2) Kadang-kadang orang takut nak pegang sebab assume barang mahal.

3) Kadang-kadang pulak bila ada ramai crowd, kita yang tak terlayan.

So nak senangkan semua orang, kita display je harga. Kalau affordable, dari jauh pun orang akan singgah untuk pegang. Kalau orang kata mahal, tak payah nak rasa offended pun.

Sebab cuma kita je yang tahu jalan susah yang kita ambil untuk siapkan baju & tudung kita tu.

4. Jangan Kaypo Sangat

 

Kasi customers masa & ruang untuk cuci mata. With the tags & prices displayed, kita tinggal welcome, senyum, & assist accordingly.

Kita sendiri rasa rimas bila masuk kedai kedai yang salespersonnya tu ikuttttt, stare & perhatikan setiap gerak geri kita - dengan tak sampainya 1 meter jarak di antara kita! Dah banyak kali kita kena macam gitu. Memang rimas gila. Boleh buat orang malu & malas nak tengok. Kalau orang buat gitu dekat kita, nak stay lagi seminit memang tak lah. Pasti kita akan keluar dari kedai tu se-ce-pat-nya. 

Jangan buat orang rasa rimas & jangan kaypo sangat. Let them know we're glad to assist, but agak agak lah kasi ruang.

5. Bawa Cermin

 

Tugas cermin memang bermanfaat for both sellers & buyers. 90% of our customers perlukan cermin. Penting untuk mereka tengok warna / corak yang dipilih tu sesuai tak dengan yang punya diri. Kalau tak ada cermin yang besar, siapkan yang kecil pun jadi.

Bila tak ada crowd, cermin tu boleh digunakan untuk sellers. Kita boleh betulkan tudung, tinggikan jambul, check gigi lepas makan in case tersangkut cili. Lagipun, as sellers, kita kena usaha untuk sentiasa nampak bersih. Barulah orang akan bertambah yakin dengan kita.

6. Sediakan Payung Sebelum Hujan

 

Yang ni paling penting. Lebih-lebih lagi kalau kita buat outdoor flea di musim hujan. Pertama kali kita buat outdoor flea, time tu juga Allah hantarkan angin & hujan untuk dijadikan pelajaran. Alhamdulillah, dibalik ujian angin & hujan tu, Allah hantarkan jiran-jiran flea yang baik untuk kita. Sama-sama bantu angkatkan apa yang terjatuh. Masa tu memang rack, baju, tudung, paper bag, mannequin semua dah melayang kemana-mana. Tapi kalau benda tu tak jadi, mungkin sampai sekarang kita tak akan belajar untuk siapkan dua benda :

1) Cable Tie - untuk ikat rack / mannequin / meja to the tent

2) Siapkan Plastic besar - untuk cover barang, lepas tu sepitkan je dengan sepit baju

.. sebab angin & hujan datang tanpa diundang.

Kita harap tips-tips out of experience kita selama buat booth ni bermanfaat untuk semua.

Ustaz kita pernah pesan, Allah suruh kita usaha. Apapun caranya, tetap kena usaha. Buat poster je pun tanda usaha. Buat benda sekecil pasang meja pun tanda usaha. Dah siapkan booth, doa jangan lepas. Dah tu, 'suka hati' Allah la nak kasi kita berapa. 'Suka hati' Allah nak gerakkan siapa untuk datang beli apa. Kita doa je. Jangan dengki dengan siapa pun. Doakan orang lain, nanti malaikat doakan kita.

Selamat Berbisnis, kawan kawan! :)


Older Post Newer Post