Bangkok 2017

So last January, we went to Bangkok. Dah banyak kali kita dengar orang kata shopping dekat Bangkok tu menggilakan. Part tu memang buat saya curious. So we decided to see it for ourselves!

Sebelum pergi, kita buat research - nak pergi mana buat apa beli apa macam mana. We also bought the Thai simcard (AIS) from Changi Airport Singapore, just in case there’s a language barrier or in case we couldn’t find where to get the prepaid card. Harganya sama je dengan dekat Bangkok. We got unlimited data for 7 days with the simcard tapi sorry, saya tak ingat harganya berapa.

From the airport kita naik taxi pergi hotel kita, which was located infront of Platinum Mall (ada makanan halal). Walaupun 90% of the time there saya mabuk sebab mengandung 1 bulan, saya tetap rasa Bangkok tu best. Segala-galanya memang murah gila. The environment felt like Indonesia, but somewhat safer. Haha. I like it there. Untuk yang gila shopping, pergilah sana. Murah meriah, and perfect for a flea-market-goer.

Dekat sana, kita banyak jalan jalan naik taxi atau tuk tuk. Sebelum pergi, kita memang berangan nak explore naik MRT dia, tapi sampai sana tiba tiba saya mabuk 24 jam dan dah tak kuasa nak naik train apa semua. Panas and mabuk adalah satu combination yang buat saya macam .. eh tak payah sudah lah. Naik je taxi. But just like in Malaysia, we will have to ask them “metre?”. Tak faham kan kenapa taxi taxi ni suka off meter and taruk harga asal boleh. Untuk tidak kena tipu, tengok lah google map dulu dan agak agak sama ada tempat yang kita nak pergi tu jauh ke tidak. Lepas tu kita boleh agak agak and tawar je sampai hati kita puas. Kalau nak naik tuk tuk pun buatlah yang sama.

Saya terkejut bila ada segelintir manusia yang berbahasa melayu. Haha, sebab bila makan dekat Yana Restaurant tiba tiba budak budak tu semua cakap melayu dengan kita. They said they’re from Pattaya. Anyway, makanan dekat Yana Restaurant tu semuanya sedap sedap. Kita siap beli tom yam paste dia untuk bawak balik ke Singapore. The restaurant is located at MBK, on the fifth floor.

We also visited the famous Chatuchak Market twice during our trip to Bangkok and tried two different halal food - Saman Islam and the very nice kebab which I don't remember the name but it was red and the only kebab shop there. Lepas tu, we walked to JJ Green Night Market which was nearby. Dua dua tempat ni best gila. Memang tempat yang tepat untuk shopping sakan. Tapi masa tu juga saya memang dah mabuk and lapar. Saya ingat saya akan mati sebab kita cari cari makanan halal tak jumpa. Tapi Allah Maha Tahu. Kita dah almost nak keluar dari tempat tu tapi hati tergerak untuk belok to see again for one last time. Alhamdulillah, rupanya ada sederet makanan makanan halal. Ada nasi berlauk, ada burger, ada finger food juga.

Memandangkan mabuknya saya tu luar biasa, saya tak berapa ingat tempat tempat lain yang kita pergi, kecuali Platinum Mall, Chatuchak Market, JJ Green Market, ArtBox, Neon Market (tak payah pergi pun takpe sebab tak ada benda), Terminal 21. Lain saya tak ingat. So sorry but we hope you enjoy our short little video! 


Older Post Newer Post