Kisah Perjalanan Raisa Hafiz - Episod 6 : The First Messy Idea

 

Our first collection, the Yoke Kaftan, was drafted and designed before our marriage. As a newbie, memang kita tak pandai langsung. Kita tak terfikir pun nak ada look atau a certain concept to follow as a guide. Yang kita tau, kita dah excited nak buat baju.

Masa datang idea tu, kita belum nikah lagi. So bila Hafiz pergi cari kain dan tukang jahit, saya tak ikut. Hafiz pergi dengan kakaknya yang baik hati. Saya kasi design baju tu, dan percayakan Hafiz untuk cari kain yang terbaik.

Lepas kita dah mula jual baju tu, baru kita realize kesilapan kita. Baju kita tu "one size fits all" yang bermaksud, size XS boleh muat sampai ke 4XL. The prototype was fine, but the end product, opening kepalanya was quite small - terlupa nak taruk butang untuk leher. Untuk kepala kepala yang besar agak susah untuk nak masuk. Getah untuk cuff pun tailor pakai yang keras. Allahuuu.

Alhamdulillah customer kita semuanya baik. Semuanya tegur dengan kasih sayang. Semuanya continue to support. Semuanya faham. Semuanya kasi idea dan feedback yang baik. Semuanya kasi peluang untuk kita grow. Sigh. Terima kasih semua.

Sampai hari ni, kita masih belajar lagi. Bottom line is that you probably don't know what perfection looks like until the market tells you. Make something perfect enough, then send it into the world and tweak it continually. You'll make it better as you go, inshaAllah.

Semoga Allah permudahkan semuanya.


Older Post Newer Post