Kisah Perjalanan Raisa Hafiz - Episod 5 : Finding Suppliers & Tukang Jahit

Semua ni, bukan kerja saya. Dari awal lagi, ini kerja Hafiz. Dia memang jauh lebih pandai dari saya.

Sebenarnya, saya tak pandai nak berinternet sangat (surpriseeeee). Saya cuma tau apa yang saya tau dan apa yang saya nak tau saja, haha. Saya rasa otak saya ni otak yang simple. Dalam handphone saya pun tak ada banyak app. Kalau orang Indonesia kata, saya ni kira termasuk dalam golongan orang yang GAPTEK : gagap teknologi, yang artinya kurang pandai atau up to date dalam hal-hal yang berbau teknologi. Kerja-kerja yang senang macam design dan pilih warna, baru lah tugas saya.

Untuk suppliers, semuanya Hafiz cari sendiri. Tak pernah kita message orang tanya "hi boleh share tukang jahit?" sebab kita segan dengan kerja dan usaha orang lain. Kalau kita tak segan, memang kita akan message Jovian Mandagie untuk tanya dekat mana dia jahit baju baju dia .. hahaha.

Lepas dah cari, kita akan pergi tengok tempat jahit tu. Bersih ke tidak, pekerja pekerjanya macam mana, systemnya ok ke tak. Lepas tu kita akan buat prototypes. Nak tengok the accuracy between what we want and the end product from the tailor. Dah banyak sample kita buat sebenarnya. Ada yang kata, "buat apa nak buat sample dik, jahitan semua sama je." Bila siap, culottes yang kita mintak dah jadi seluar bell bottom. Haaaaa, kau.

Tak semua pengalaman dengan tailor tu indah. Tapi, it's a learning process and kita pun usaha je. Alhamdulillah. Semoga Allah sentiasa hantarkan orang orang yang baik untuk berurusan dengan kita.


Older Post Newer Post