Kisah Perjalanan Raisa Hafiz - Episod 4 - How We Started : Modal

Bila ideas baru datang untuk start a business, memang exciting. Tapi kita bukan anak raja ataupun cucu sultan. So modal pertama memang tak ada. Waktu tu Hafiz baru habis sekolah and was focusing on the wedding - sebab lepas dia graduate, dia terus masuk minang. Haaa. Terror tak? Nak tau lebih lanjut boleh follow @dianshawls. Every Tuesday nights, ada story juga.

Before the marriage, we discussed on our financial plannings. Kita bercita-cita untuk bangunkan @raisa.hafiz and make savings out of it. Tapi of course, modal belum ada, dan kita sama-sama tak minat dengan benda benda bank loan atau credit card atau apapun yang sewaktu dengannya.

Modal pertama kita adalah pinjaman daripada mak saya, dan kakak Hafiz. Kita memang tak malu nak kongsi benda ni sebab kita nak kawan kawan semua ambil jalan mudah, hehhh. Jangan babitkan diri dengan bank atau credit card. Cukuplah kita minta Allah keluarga yang baik. Hahaha. Alhamdulillah, tak payah nak bayar interest pun - semoga Allah balas kebaikan mereka dengan rezeki yang luas, dan yang diberkati. Ameen!

Cukup dengan modal $3000 kita mulakan perjalanan @raisa.hafiz termasuk beli kain, bayar tukang jahit, buat plastic packaging, dan label baju. Dah dapat untung, kita bayar hutang and roll the money. Tapi kalau memang dah ada simpanan sendiri, lagi bagus. Mulakan dengan sikit. Tak payah kita nak malu.

Semoga Allah mudahkan urusan semua yang ingin berbisnis. Tak kisahlah nak jual apa. Jual ayam ke, tikar ke, buku ke, cake ke. Rezeki tetap Allah yang bagi.


Older Post Newer Post