'Suka Hati' Tuhan la nak kasi rezeki

Alhamdulillah, setelah sekian lama tak buat pop-ups, bulan ni kita kuatkan tulang belulang & semangat untuk take part. Memandangkan location dia perfect - Baghdad St - kita pun tak berfikir panjang sebab kita tau tempat tu memang hot. 3 hari, cukup la tu.

Biasa la, bila part nak ada pop-up booths gini, macam macam doa kita baca. Bibir tak lepas zikir, kononnya dengan harapan Tuhan akan hantarkan rezeki tak putus putus. Betul rupanya : kita lebih banyak ingat Tuhan hanya bila kita memerlukan. 

First day of pop-up - Friday, kita start pukul 6 petang. Crowd memang alhamdulillah. Ramai yang pegang Bell Dress kita & kata, “Eh lembutnya kain dia!” 

Tapi percaya atau tidak, cuma 3 helai dresses je yang terjual. Skirts, pants & blouses, tak ada satu pun yang orang beli. 

Lepas Isyak, hujan turun selebat-lebatnya. Habis mannequin semua tumbang, tempat tudung jatuh & basah kuyup selendang-selendang semua. Kita hanya mampu senyum & redha. Kita tau time hujan ni la perfect untuk doa, jadi kita minta moga Allah bukakan pintu rezeki seluas-luasnya.

Tapi hari tu memang rezeki Raisa. Berpuluh bookmarks, prints & passport covers terjual.

Kita balik dengan rasa syukur dengan ujian yang Allah kasi. Kita yakin, dibalik ujian ini, pasti ada hadiah menanti.

Hari Sabtu, kita keluar rumah dengan penuh konfiden. Dengan keyakinan yang hari ini Allah pasti beri kemudahan setelah diuji semalam dengan hujan lebat & sales yang tak berapa memuaskan (kita ni memang kurang bersyukur la eh, hais).

Memandangkan kita start setup pukul 1 tengahari, cuaca panas terik sangat. Kita ni dah la first time buat outdoor booth. Terasa bagai puteri lilin pulak hari tu. Kuyup berpeluh. Terasa bau tengik yang membuat saya self-concious, takut takut dari jarak 100 meter orang dah boleh bau betapa masamnya ketiak saya. Hahahais.

Dibalik ujian panas terik, hari tu semuanya lancar. Blouses, skirts, pants, dresses & selendang-selendang semua bergerak. 

Hari tu bookmarks, prints & passport covers tak terjual sebanyak Friday. Tapi Allah hantarkan rezeki melalui jalan yang berbeza : selendang-selendang yang banyak terjual. Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.

Things were more relaxed on Sunday. Crowd tak berapa ramai tapi hari tu banyak barang yang sold out.

Semua blouses, pants & prints sold out. Dian Basics pula semuanya licin, tinggal 2 helai je.

Tiap hari sebelum keluar untuk booth ni, saya akan call emak. Minta emak doakan semoga semuanya lancar & semoga laris semua jualan kita. Sebab saya yakin doa mak kita semua power power.

It’s amazing that within these 3 days, kita dapat lihat yang Allah hantar rezeki melalui cara yang berbeza. Untuk 3 hari berturut-turut, kita jual barang yang sama, tapi tiap hari rezeki datang dari cara yang berlainan.

What we’ve learnt from these 3 days? 

Belajar untuk redha sebab kita hamba. Suka hati la Allah nak turunkan hujan ke, nak kasi panas terik ke, nak kasi bookmarks sold out ke, nak kasi selendang tak terjual ke, semua terpulang Allah. Sebab Allah tahu apa yang terbaik buat diri kita.

And of course, dibalik setiap kesusahan, ada kemudahan & di balik setiap ujian, ada hadiah indah yang menanti.

Ustaz saya kata : tugas kita untuk ingat Allah, tugas Allah untuk uruskan kita.

Terima kasih buat yang datang support kita. InshaAllah, bulan depan kita ada dekat tempat yang sama. Will update with more details soon!


Older Post Newer Post